کشور لبنان، در ۲۲ نوامبر ۱۹۴۳رسماً از قیمومیت کشور فرانسه خارج و به استقلال رسید. لذا از آن زمان تا کنون همه ساله مراسم گرامی داشت این روز مهم، برگزار می شود. بنابراین امسال نیز جشن باشکوهی با حضور رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و سایر مسوولین عالی رتبه لبنانی برگزار گردید.

کشور لبنان، هفتاد و هشت سال قبل یعنی در ۲۲ نوامبر ۱۹۴۳ رسماً از تحت قیمومیت کشور فرانسه خارج و به استقلال رسید. لذا از آن زمان تا کنون همه ساله در لبنان مراسم گرامی داشت و جشن باشکوهی با حضور رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و سایر مسوولین عالی رتبه برگزار و با رژه نیروهای مسلح ادامه می یابد. امسال هم بر حسب سالهای پیش این مراسم در تاریخ مقرر انجام شد.در این مراسم میشل عون رئیس جمهور طبق معمول سخنرانی ودر خصوص مسائل روز لبنان سخن گفت و اظهار داشت: استقلال کشور در گرو تصمیم آزادانه و حمایت از منافع ملی در کنار محافظت از روابط مطلوب با همه کشورهاست. لبنانیها برای رسیدن به استقلال بهای زیادی دادند و این وظیفه همه ماست که به آن پایبند باشیم. ما در حالی در هفتاد و هشتمین سالگرد عید استقلال قرار داریم که لبنان همچنان درگیر بحران‌های متعدد است؛ اما این بحران‌ها نمی‌تواند ما را از رسیدن به اهدافمان بازدارد. همچنین در این مراسم«نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان نیز سخن گفت، وی اظهار داشت: استقلال صرفا یک سالروز نیست که آن را جشن بگیریم بلکه فعالیت مداومی برای تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های لبنانی‌هاست. امیدواریم طی روزهای آتی ملت ما با همکاری صادقانه همگان به آنچه می‌خواهند برسند در آن صورت استقلال معنای فراگیر خود را خواهد داشت. در ادامه مراسم نبیه بری رئیس پارلمان نیز گفت: هفتادوهشت سال از استقلال لبنان می‌گذرد و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به بزرگداشت استقلال دارد، نه به‌عنوان خاطره یا خاطره یک روز تاریخی، بلکه باید استقلال را نقطه‌ای دانست که شاخصه آن بر عهده گرفتن مسئولیت ملی، استقلال حقیقی و رهایی از قیمومیت دیگران و در مراحل بعد استقلال با مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی تکمیل شده است.

ملاحظه

۱- آیت الله رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی فرا رسیدن سالروز استقلال لبنان را طی پیامی به میشل عون رئیس جمهور لبنان تبریک گفت. رئیس جمهور کشورمان در این پیام تاکید کردند، امیدوارم با تدابیر جناب‌عالی، تلاش مسئولین و همت مردم لبنان، همچون گذشته شاهد کشوری با ثبات، امن و رو به رشد باشیم و جمهوری اسلامی ایران نیز همانند گذشته از هیچ تلاشی برای گسترش روابط دو جانبه در راستای منافع متقابل، دریغ نخواهد کرد.

۲-برخی نویسندگان لبنانی هم به بهانه سالروز استقلال لبنان با نگارش مقالاتی مانند: "إستقلال أم إستغلال" و یا " لبنان یستقل عن الاستقلال" به نقد کیفی و تبیین ماهیت استقلال لبنان از کشور فرانسه پرداختند و تلویحا به وابستگی شدید لبنان حتی در عرصه سیاسی انتقاد کردند. البته انتقاد این نویسندگان را می توان نظر درستی قلمداد کرد،چرا که حداقل طی یکسال گذشته دلایل متقنی برای اثبات این انتقادات به چشم می خورد و مواردی مانند انفجار بندر بیروت، شرط و شروط کمک های مالی بانک جهانی و کشورهای غربی به اقتصاد ورشکسته لبنان و همچنین اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان و طرح استعفای دولت لبنان از این جمله بشمار      می روند.

-با انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۱، دولت حسن دیاب که هیچ نقشی در انجام انفجار نداشت با فشار دولت های خارجی از جمله فرانسه و امریکا مجبور به استعفاء و کناره گیری از قدرت شد و طی مدت یکسال این کشور فاقد دولت مستقر بود و لذا طی این مدت، شرایط بد اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورد.

- همچنین از زمان تشکیل دولت نجیب میقاتی در۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ ، بانک جهانی و کشورهای امریکا، فرانسه و انگلیس اعطای هر گونه کمک مالی به لبنان در حال فروپاشی را منوط به اجرای دستورالعمل های بانک جهانی و اجرایی نمودن سیاست های اقتصاد لیبرالیستی در لبنان کرده اند.

لذا در خاتمه باید گفت، لبنان به دلیل داشتن ساختار غلط سیاسی حاکمیت طائفه ای که توسط فرانسوی ها بنیان گذاری شد و همچنین وابستگی فکری و مالی گروهها و احزاب سیاسی به کشورهای غربی و عربی، در ابتدای مسیر استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار دارد و بدون شک مسیر دشواری در رسیدن کامل به استقلال در پیش روی خود دارد. امید است با همبستگی و وحدت ملی گروههای سیاسی و حمایت مردم لبنان از آنها، جشن استقلال واقعی در این سرزمین شکل بگیرد.

https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۳۹۳۶۷/

https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۳۹۱۲۰/

کد خبر 9672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =